Inspiration?

Kära läsare!

Vart hämtar ni eran inspiration för att skriva i era bloggar? Vart hittar ni orken, och framför allt lusten?
Det har blivit väldigt svårt att ta fram den sidan hos sig själv nu faktiskt. Det har bara dalat utför i mitt skrivande.
Men nu vet jag vad jag vill skriva en skvätt om! '

Har ni hört talas om aktivitetsstöd? Ni vet, man är arbetslös och inskriven på arbetsförmedlingen i minst 90 dagar (d.v.s 3 månader).
Iaf, efter den tiden så kan man på aktivitetsstöd på 2800 kr i månaden om man är under 25! (Hallelujah, det är ju iaf någon tusenlapp mer i månaden). Det är beräknat att du ska ut på praktik alltså. De frågar vad man är intresserad av att jobba med, och försöker sedan placera ut dig efter vart kommunen behöver dig, och stället kan förmodligen inte anställa dig... Någonsin. Alltså, ever..
Har du tur, eller är smart, så säger du att du vill hitta åt en egen praktikplats, vilket är mycket smartare! Du hittar troligen ett ställe som kanske tar in dig extra då och då, och kanske ett ställe som är riktigt trivsamt på.
Dock, för att du ska få de där 2800 kr varje månad, så måste du vara på din praktik plats varje dag. Du tjänar alltså ca 130 kr per dag.

Vill du att jag ska räkna ut vad jag tjänar i timmen? 130 kr på en hel dag, och man ska vara ute på praktikplatsen åtta timmar per dag.
ca 16 kr i timmen.

Jag blir nästan deprimerad av att tänka tanken. Jag tappar nästan lusten till att skriva om det hela!
Men, nu har jag haft sån tur att jag har haft min praktik på café saga, och det har varit en underbar upplevelse i sig. Jag har nya arbetserfarenheter i fickan, jag har haft underbara människor att jobba med, och det hela har varit positivt. Jag har haft tur med min praktik.


Men nu finns det människor som är mindre lyckligt lottade. Det finns folk som blir utplacerade på ställen, där de inte gör något alls, och företagen tjänar på det. Hur ska man då få utvecklas som människa? det finns ju inte en chans att de anställer en när man inte får visa framfötterna. Och det värsta är att arbetsförmedlingen i många fall vet om att de inte gör ett dugg på praktiken. Men de kan inte göra något åt det heller. för de har fått order av högre människor. D.v.s högst troligt staten, som säger att vi ska satsa våra skattepengar på praktikplatser, så ungdomar kan få arbete!

vad är det för jävla bullshit egentligen? Vad blir bättre utav att tvingas ut på saker, att inte tjäna något? Att leva på existensminimum är jävligt ångestframkallande. Och det värsta är, det finns människor som tror att man väljer att bli arbetslös, att inte ha jobb. Det är inte kul. Jag vill inte heller tvingas flytta för att kunna få ett jobb, en anställning. Så då tvingas jag nästan åt det andra hållet, att ta ett stort studielån och börja studera.

Ish, det finns så mycket att fundera över.

Kommentarer
Postat av: Sandra

så sant så sant!

2011-01-12 @ 18:12:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0